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segunda-feira, 26 de janeiro de 2009

Resumo




A pesquisa tem como objetivo compreender o significado do humor na imprensa de 1948 a 1960, especificamente da charge, como manifestação comunicativa, inserida no processo histórico brasileiro do movimento político que se estabeleceu ainda no Estado Novo e prevaleceu nos governos democráticos seguintes até 1964.
O populismo, entendido como forma de organização do poder, manifestado na ambigüidade do discurso político autoritário e paternalista é analisado como argumento das charges de José Nelo Lorenzon publicadas na Folha da Noite de 1948 a 1960, corpus e objeto do trabalho.
Para sua melhor fruição, a análise perpassa os elementos do contexto social e político, identificando os motivos que levaram alguns dos fatos e personagens a serem escolhidos para evocarem o riso ou a indignação.
O trabalho de Nelo Lorenzon revelava seu desafio diário de atender aos propósitos do discurso liberal defendido pelas Folhas de um lado e, do outro, os problemas e anseios das camadas populares no processo do desenvolvimento econômico, na década de 50 do século XX.
A característica da produção artística de Nelo se encontra no complexo processo de transição da liberdade do traço e da irreverência verbal, em meio à transformação dos recursos técnicos que propiciavam uma nova percepção do leitor. Retomam-se as contradições da cultura.

Abstract

The research aims to understand the meaning of the humor of the press from 1948 to 1960, specifically of the cartoons, as a communicative demonstration, inserted in the historic process of the Brazilian politic movement, which was established since the "Estado Novo" (New State) and which prevailed in the succeeding democratic governments up to 1964.
Populism, understood as a form of organization of the power, demonstrated in the ambiguity of the authoritarian and paternalistic politic speech is analysed as a subject of the cartoons of José Nelo Lorenzon, published by Folha da Noite newspaper from 1948 to 1960, corpus and purpose of the work.
For a greater enjoyment of the purpose, the analysis goes beyond the elements of the social and politic context, identifying the reasons which led some of the facts and the personage to be chosen to evoke laugh or outrage.
The work of Nelo Lorenzon did reveal his daily challenge of taking into account the intention of the liberal discourse supported by the Folhas on one hand and, on the other, the problems and desires of the popular stratum in the process of economic development, in the 1950's.
The feature of Nelo's artistic production is found in the complex process of transition between liberty of stroke and verbal irreverence, within the transformation of the technical resources, which resulted in a new perception of the reader. Contradictions of the politic culture of the period are resumed, which are present in the strategy of the Folha da Manhã S.A. enterprise, to increase and warrant its limits and its hegemony in the market, in search of identity and of "rediscovering of the popular", as a discourse of politic legitimization.

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